Naiset istuvat palaverissa.

Puntarointi tuo hyvinvointialueiden asukkaiden äänen digipalveluiden kehittämiseen

Keväällä 2024 Keski-Uudenmaan ja Lapin hyvinvointialueilla käynnistyivät kiinnostavat hankkeet, joissa asukkaat pääsivät osallistumaan digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Sitran osarahoittaman konseptin ideana oli muodostaa asukaspaneeli, jossa satunnaisotannalla kutsutut eri ikäiset ja taustaiset asukkaat pohtivat eli puntaroivat ratkaisuja digitaalisten palveluiden kehittämiseksi. Asukaspaneelin muodostamat konkreettisista toimenpide-ehdotuksista koostuvat lausumat luovutettiin hyvinvointialuevaltuustojen edustajille päätöksenteon tueksi.

DigiIN-hankkeen tutkimustulokset asukaspaneelien puntaroinnin tukena

Ilahduimme saadessamme kutsun esittämään DigiIN-hankkeen tutkimustuloksia asukaspaneelien tueksi. Siten saimme välillisesti myös mahdollisuuden edistää digitaalisten palveluiden käyttäjälähtöistä suunnittelua. Esitimme panelisteille digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden hyödyntämisen haasteita ja mahdollisuuksia eri asiakasryhmien näkökulmasta sekä korostimme tarvetta kehittää palveluita yhdenvertaisemmaksi kaikille.

Asukkaille puhuminen asukkaiden asioista – erilaista vuorovaikutusta

Esiintyminen asukkaille tuntui jännittävämmältä kuin perinteiset asiantuntijaluennot, joihin olemme tutkijan työssä tottuneet. Oli tärkeää esittää tulokset ymmärrettävässä muodossa koko yleisölle, johon kuului nuoria, työikäisiä ja eläkeläisiä; osa heistä oli kokeneita digipalveluiden käyttäjiä, kun taas toisille ne olivat täysin vieraita. Tuloksemme digitaalisten palveluiden käyttöä edistävistä tai vaikeuttavista tekijöistä saattoivat koskettaa kuulijoita henkilökohtaisesti ja olla linjassa tai ristiriidassa heidän aiempien näkemystensä kanssa. Digi jos jokin nostattaa tunteita!

Meille oli merkityksellistä saada kuulla panelistien ajatuksia asiantuntijaluennoista ja iloksemme keskustelu olikin esitysten jälkeen vilkasta ja monitahoista. Se vahvisti näkemystämme siitä, että asukkailla on paljon annettavaa päätöksentekoon digisyrjäytymisen ehkäisemiseksi.

Puntaroinnista konkreettisiin ehdotuksiin

Kehittämishankkeet saatiin päätökseen vuoden 2024 loppupuolella, kun asukkaiden kokoamat ehdotukset julkaistiin. Oli mukavaa huomata, että ehdotukset heijastelivat myös meidän tutkimustuloksiamme. Niissä painotettiin digitaalisten palveluiden saavutettavuutta, selko- ja monikielisyyttä, helppokäyttöisyyttä sekä palveluiden käyttöön tarjottavan tuen merkitystä. Lisäksi toivottiin, että palvelut olisivat luotettavia yhtä lailla asukkaiden kuin henkilöstönkin näkökulmasta ja että asukkaille turvattaisiin vapaus valita digitaalisen tai muun asiointitavan välillä. Asukkaiden tarpeet ja toiveet kuuluivat selkeästi ehdotuksissa.

Asukaspaneelit lisäisivät palveluiden käyttäjäystävällisyyttä

Asukkaiden osallistuminen digitaalisten palveluiden kehittämiseen on tärkeä askel kohti yhdenvertaisempaa ja demokraattisempaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Uskomme, että asukaspaneelien kaltaiset osallistumismallit voivat mullistaa päätöksentekoa ja tuoda sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvalikoimaan aidosti käyttäjälähtöisiä ratkaisuja.

Kevään 2025 hyvinvointialue- ja kuntavaalien ehdokkailla on nyt oiva mahdollisuus näyttää halukkuutensa digitaalisten palveluiden kehittämiseen asukkaiden tarpeita kuunnellen. Yhdessäpuntaroinnin konsepti taipuisi hienosti myös laajemmin eri sosiaali- ja terveydenhuollon osa-alueiden kehittämiseen, esimerkiksi sote-henkilöstön näkökulmasta.

Lotta Virtanen
tutkija, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
etunimi.sukunimi@thl.fi

Anu Kaihlanen
erikoistutkija, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
etunimi.sukunimi@thl.fi

Lue lisää