Nuorempi opastaa vanhempaa tietokoneen ääressä

Ikääntyneet jäävät usein digipalveluiden suunnittelun ulkopuolelle – taustalla epäselvä vastuunjako

Ikääntyneitä tulisi osallistaa enemmän julkisten digipalveluiden suunnitteluun, katsovat eri sidosryhmien edustajat DigiIn-hankkeen tuoreessa tutkimuksessa. Vaikka osallistava suunnittelu nähdään hedelmällisenä, ongelmana on, että ikääntyneiden mukaan ottaminen ei ole kenenkään vastuulla.

Tutkimuksessa selvitettiin eri sidosryhmien näkemyksiä siitä, mitä haasteita ikääntyneiden digipalveluiden käyttöön liittyy. Lisäksi tutkittiin, millaisia näkökulmia sidosryhmillä on ikääntyneiden osallistamisesta palveluiden suunnitteluun. Tutkimuksen haastateltavat työskentelivät eri viranomaistehtävissä kunnissa, virastoissa ja ministeriöissä. Lisäksi mukana oli kolmannen sektorin edustajia.

”Haastateltavat tunnistivat, että ikääntyneet muodostavat moninaisen joukon, jonka tarpeet digipalveluille vaihtelevat terveydentilan, digitaitojen ja yleisen elämäntilanteen mukaan”, kertoo väitöskirjatutkija Laura Pajula Jyväskylän yliopistosta.

Haastateltavat kritisoivat julkisten digipalveluiden käytettävyyttä ja korostivat, että palveluiden tulee täyttää saavutettavuuskriteerit. Tämäkään ei silti vielä takaa, että digipalvelut olisivat helppokäyttöisiä ikäihmisille. Tutkimuksen perusteella digipalvelut usein toteutetaan hallinnon tarpeet edellä ja ajatuksella “one size fits most” eli että samanlainen käy kaikille.

”Riskinä on, että digipalvelut tehdään jo valmiiksi niille, joilla on hyvät digitaidot ja jotka käyttävät paljon palveluita. Tämä vahvistaa eriarvoisuutta digiyhteiskunnassa”, Pajula sanoo.

Organisaatioiden tietotaitoa digipalveluiden kehittämisessä tulee lisätä

Eri sidosryhmien edustajat olivat yhtä mieltä siitä, että ikääntyneitä tulisi osallistaa enemmän digipalveluiden suunnitteluun. Vastuunjako käyttäjien osallistamisesta on kuitenkin epäselvä.

Tutkimuksessa havaittiin, että organisaatioiden hallinnoissa ei ole riittävästi tietotaitoa digipalveluiden hankkimiseen. Haastateltavien mielestä palveluiden kehittäjien tulisikin huolehtia siitä, että käyttäjät otetaan mukaan suunnittelutyöhön.

Tutkimus korostaa organisaatioiden hallintojen roolia ja osaamista digipalveluiden kehittämisessä ja suunnittelussa. Yhteiskunnan ja tärkeiden palveluiden digitalisoituessa yhä enemmän on varmistettava, että palveluita suunnitellaan kokonaisvaltaisesti ja ottamalla käyttäjät mukaan.

Lisätietoja

Pajula, L., Hänninen, R., Korpela, V., & Taipale, S. (2024). Exploring stakeholder perspectives on user involvement in designing digital public services for older adults. First Monday, 29(9).

Laura Pajula
tutkija
laura.a.pajula(at)jyu.fi