Henkilö puhuu puhelimessa.

Korona vauhditti sote-palveluiden digiloikkaa – miten pärjäävät ne, joille entinenkin vauhti oli liikaa?

 

Koronan myötä sosiaali- ja terveydenhuollon digiloikkaan on tullut runsaasti lisää vauhtia. Koronan Oirearviota käytettiin jo ensimmäisen viikon aikana ahkerasti ja esimerkiksi lääkärien, hoitajien ja fysioterapeuttien vastaanottoaikoja on alettu toteuttaa etänä. Etäosallistuminen vastaanottoihin ei kuitenkaan ole kaikille itsestäänselvyys.

Samaan aikaan, kun koronan aiheuttama digiloikka kiihtyy, korostuu se, että modernit digitaaliset palvelut voivat jättää osan kansalaisista ulkopuolelle. DigiIN-hankkeen ydin tuntuu aiempaakin tärkeämmältä: tavoitteemme on luoda ratkaisuja, joiden avulla kaikki pysyisivät mukana sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa. 

Monet toimijat ovat kehittäneet COVID-19-pandemian aikana uusia tapoja huomioida ne, joille digitaalisten palveluiden käyttö ei ole luontevaa. DigiIN-hankkeen tavoitteiden myötä seuraamme erityisesti palveluita, jotka tukevat ikääntyneitä, maahanmuuttajia ja sosiaalisen syrjäytymisuhan alla olevia. 

Onneksi löytyy jo monia digipalveluiden kynnyksen madaltajia, tässä niistä muutamia esimerkkejä:

 DigiIN-hankkeessa haluamme kuulla muistakin innovatiivisista ratkaisuista siihen, miten kaikki saadaan pidettyä mukana sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa myös COVID-19-pandemian aikana. Puuttuuko listalta vielä joku hyvä digiapu?