Uudenlainen työkulttuuri

Työpaikan oikeudenmukaisuus kannustaa raportoimaan terveydenhuollon tietojärjestelmiin liittyvistä turvallisuushäiriöistä

Tutkimuksissa on havaittu, että sairaanhoitajat jättävät suhteellisen yleisesti ilmoittamatta terveydenhuollon tietojärjestelmiin liittyvistä häiriöistä. Tuoreen tutkimuksen tulosten mukaan sairaanhoitajien oikeudenmukainen kohtelu...

Lue lisää Työpaikan oikeudenmukaisuus kannustaa raportoimaan terveydenhuollon tietojärjestelmiin liittyvistä turvallisuushäiriöistä

Empaattinen tuki ja kannustus edistävät terveydenhuollon ammattilaisten motivaatiota käyttää digitaalisia palveluja asiakastyössä

-

Tuore DigiIN-hankkeen katsaus osoittaa, että empatia, rohkaisu ja käyttäjäkeskeiset muutokset työympäristössä voivat edistää terveydenhuollon ammattilaisten digitaalista kompetenssia eli heidän kyvykkyyttään...

Lue lisää Empaattinen tuki ja kannustus edistävät terveydenhuollon ammattilaisten motivaatiota käyttää digitaalisia palveluja asiakastyössä

Koronaviruspandemia lisäsi etäasiointia psykiatrisissa avohoidon palveluissa tuoden mukanaan haasteita mutta myös mahdollisuuksia

Koronaviruspandemia on haastanut monin tavoin terveydenhuoltoa ja koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi etäasioinnin määrää on lisätty. Psykiatrisia avohoidon palveluita on digitalisoitu aktiivisesti...

Lue lisää Koronaviruspandemia lisäsi etäasiointia psykiatrisissa avohoidon palveluissa tuoden mukanaan haasteita mutta myös mahdollisuuksia

Sähköisten potilastietojärjestelmien heikko käytettävyys voi lisätä erityisesti nuorten sairaanhoitajien virheitä työssään

Lääkärit älylaitteella.

Tuore DigiIN-hankkeen tutkimus osoittaa, että sähköisten potilastietojärjestelmien heikko käytettävyys kuormittaa sairaanhoitajia iästä riippumatta. Toisin sanoen eri ikäryhmiin kuuluvat hoitajat sietävät järjestelmien käytettävyysongelmia yhtäläisesti. Sen sijaan kognitiivisten virheiden määrässä oli eroa eri-ikäisten hoitajien välillä: yllättäen niitä ilmeni useimmin nuorilla sairaanhoitajilla, jotka kokivat tietojärjestelmät vaikeakäyttöisiksi. Tällaisia kognitiivisia virheitä olivat esimerkiksi ohjeiden kuunteluun tai salasanojen muistamiseen liittyvät vaikeudet, tai että henkilö oli vahingossa käynnistänyt tai sulkenut väärän laitteen, järjestelmän tai ohjelman.

Lue lisää Sähköisten potilastietojärjestelmien heikko käytettävyys voi lisätä erityisesti nuorten sairaanhoitajien virheitä työssään

Sote-palvelujen digitalisaatio vaatii ammattilaisilta uudenlaisia taitoja luottamuksen rakentamiseen asiakkaan kanssa

Palvelujen digitalisaatio luo sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille uudenlaiset vaatimukset asiakaslähtöiseen toimintaan, osoittaa tuore DigiIN-hankkeen tutkimus. Esimerkiksi luottamuksen rakentaminen vaatii enemmän aikaa verkossa kuin kasvokkain kohdatessa.

Lue lisää Sote-palvelujen digitalisaatio vaatii ammattilaisilta uudenlaisia taitoja luottamuksen rakentamiseen asiakkaan kanssa

Korona vauhditti sote-palveluiden digiloikkaa – miten pärjäävät ne, joille entinenkin vauhti oli liikaa?

Henkilö puhuu puhelimessa.

Samaan aikaan, kun koronan aiheuttama digiloikka kiihtyy, korostuu se, että modernit digitaaliset palvelut voivat jättää osan kansalaisista ulkopuolelle. DigiIN-hankkeen ydin tuntuu aiempaakin tärkeämmältä: tavoitteemme on luoda ratkaisuja, joiden avulla kaikki pysyisivät mukana sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa. 

Lue lisää Korona vauhditti sote-palveluiden digiloikkaa – miten pärjäävät ne, joille entinenkin vauhti oli liikaa?