Potilasportaali Omakanta tukee oman terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitoa ja hoitoa mahdollistamalla kansalaisen ympärivuorokautisen pääsyn omiin terveystietoihinsa. Potilasportaalien käytön hyötyjä ei...
Sähköisten eli digitaalisten terveyspalveluiden tarjonnan kasvaessa terveyspalveluiden asiakkailla on lisääntyvissä määrin mahdollisuus osallistua oman terveytensä edistämiseen sekä sairautensa hallintaan. Kroonisen...
Digitaalisten terveyspalveluiden yhdenvertaisuutta voidaan parantaa, kun tunnistetaan syyt, miksi jäädään palvelujen ulkopuolelle ja kuinka nämä ongelmat voidaan ratkaista. THL:n, Helsingin...
Tuoreessa tutkimuksessa havaittiin, että sairaanhoitajilla, joiden työssä oli otettu käyttöön uusi potilastietojärjestelmä viimeisen puolen vuoden sisällä, oli tietojärjestelmiin liittyvät stressi...
Monet haavoittuvassa asemassa olevat kokevat, että sähköisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita on vaikea käyttää ja hyödyntää. Digipalveluiden käytön ongelmat käyvät...
Huonosti toimivat ja jatkuvasti muuttuvat terveydenhuollon tietojärjestelmät voivat olla merkittävä kuormituksen lähde niin työuraansa aloittaville kuin kokeneille sairaanhoitajalle, käy ilmi...
Potilashaittaan johtavien kirjaamisvirheiden havaitseminen on sitä yleisempää, mitä huonommin sairaanhoitajien kokemuksen mukaan tietojärjestelmä tukee kirjaamista. DigiIN-hankkeen tutkimus osoitti myös, että...
Tuoreen tutkimuksen mukaan perusterveydenhuollossa turvauduttiin yhä voimakkaammin digitaalisiin ratkaisuihin koronaviruspandemian myötä. Pandemia vaikutti digitaalisen työkulttuurin kehittymiseen, muutti työn luonnetta ja...